Keresés

Segítség, jön a nyár! - 4. rész süt a nap!

Napfény



Bőrvédelem tavasszal
Tavaszi napsütés

Nagyon fontos, hogy bőrödet felkészítsd az intenzívebb napsugárzás, napfény terhelésre. Nem az a megoldás, hogy elbújsz a napfény elől, csak azért, mert Te mindig csak leégsz. A D-vitamin hiány (és az ez okozta betegségek) egyik fő oka a totális elvonulás a napfény elől. Ne ezt válaszd, nem ez a jó megoldás! Azonban a fokozatosság itt szinte szó szerint életet menthet.


A napfény előnyei


- pikkelysömör, amit orvosok még mindig csak szteroidos krémmel javasolják kezelni, de sokszor (enyhébb esetben) a napfény többet segít. Téli időszakban is fény terápiával lehet javítani az állapoton


- ekcéma, ami a bőr szárazságával jár

seborrcheás bőrgyulladás, ami általában az arcon van, de akár a fejbőr korpásodását is okozhatja


- pattanások a napon száradnak, a gyulladás csökken, főleg, ha tengervizes fürdőzéssel egészül ki. A sós tengeri víz nem csak a gyulladást csökkenti, hanem puhítja a bőrt.


Ugyanakkor vannak olyan betegségek is, amelyek esetében százszázalékos fényvédelem javasolt, mert ezeknél kifejezetten ártalmas a nap:


- autoimmun betegségek


- fotoallergiás, fotokontakt bőrreakciók – ilyenkor a fény és egy adott anyag együttesen okoz gyulladásos bőrtünetet


- pigmentfoltos bőr – terhességi-, v. májfoltok, chloasma


Felkészülés



Tavasszal a napfényben
Kertészkedés a napsütésben

Amint jön a jó idő, el kell kezdeni kijárni a szabadba. Sétálni, kertészkedni. Ezzel a bőröd fokozatosan kapja a terhelést. Így nem lesz szükséged totális napfény elvonásra. Természetesen van olyan fehér bőrszín, amivel nem tudsz lépést tartani az itteni napsütéssel. De elég, ha annyira védekezel, hogy sose égj le. A leégés az, ami jelzés, hogy elindult a bőrben egy olyan folyamat, ami ártalmas számára.


Táplálkozás



Vitaminok tavasszal
Barnulás étkezéssel

Sokan nem tudják, hogy vannak gyümölcsök és zöldségek, amikkel segíthető a barnulás. Az antioxidánst, vitamint és vizet tartalmazó ételek elősegítik a bőr barnulásáért felelős melanin termelődését.


Tehát egyél avokádót, bazsalikomot, paradicsomot, és olívaolajat, melyek kiváló természetes antioxidánsok. Az eper, a kiwi, a citrusfélék, mint a grapefruit, a gránátalma, mangó, a magas C-vitamin tartalmuk miatt szintén segítenek, ha szép barna bőrre vágysz. A papaya pedig a vitaminok mellett omega zsírsavakat és AHA gyümölcssavat is tartalmaz. (De a kurkuma és a szegfűszeg is tartalmaz C-vitamint).


A tartós barnasághoz pedig már az öregek is tudták, hogy béta-karotin, azaz a jó öreg répát kell rágcsálnod. Vagy jó választás a cseresznye, a görögdinnye, de az őszi- vagy a sárgabarack is.

Jó tudni!


Az ultraviola (UV) sugárzás a látható fénynél rövidebb, de a röntgensugárzásnál hosszabb hullámhosszúságú elektromágneses sugárzás. Az UV-sugárzásnak való túlzott kitettség égést, a bőr gyorsabb öregedését, és bizonyos esetekben bőrrákot is okozhat.t kell tanulmányozni a betegtájékoztatót!


Mi az az UV?


Az ultraviola (UV) sugárzás a látható fénynél rövidebb, de a röntgensugárzásnál hosszabb hullámhosszúságú elektromágneses sugárzás. Az UV-sugárzásnak való túlzott kitettség égést, a bőr gyorsabb öregedését, és bizonyos esetekben bőrrákot is okozhat.


A sugarak típusai


UVA – főképp a leégésben és bőr korai öregedésében játszik szerepet.

UVB – a bőr hólyagos leégéséért felel, emellett a bőr korai öregedésének, a bőrrák kialakulásának az esélyét növeli. A felhőkön áthatol, az üvegen azonban nem.

UVC – ember számára káros, de az ózonréteg kiszűri.


Az UV index


Az UV Index az UV-sugárzás mértékének a meghatározására szolgál.

  • 0-2 – átlagember számára veszélytelen érték

  • 3-5 – minimális kockázatot jelentő UV-sugárzás

  • 6-7 – védelem nélkül magas kockázatot jelentő UV-sugárzási érték

  • 8-10 – védelem nélkül nagyon magas kockázatot jelentő érték

  • 11+ – extrém mértékű UV-sugárzás

A fényvédők besorolása


I. 2-12 faktoros: minimális védelem

II. 12-30 faktoros: közepes védelem

III. 30 faktor felett: magas védelem

Bőrünk rendelkezik saját védelmi rendszerrel, mely bizonyos fokig véd a napsugárzás káros hatásaival szemben. Egy ember átlagosan 15-20 percet tölthet el a napon leégés nélkül. Ez egy átlag, tehát ettől elég erősen eltérhet egyénenként és nagyban befolyásolja, hogy az ember milyen bőrtípusú és persze, attól, hogy milyen mértékű UV-sugárzás éri. Ezért mindenkinek fontos tudnia, hogy az ő bőre mennyi ideig bírja károsodás (bőrpirosodás, leégés) nélkül a napon adott sugárzás mellett. A nagyon világos bőrtípusúak akár 3-5 perc alatt is leéghetnek a napon, ezért, ha ők 20-as fényvédő faktorú naptejet használnak, akkor is csupán 1 órát tölthetnek a napon leégés nélkül.


Bőrtípusok


I. Halvány, világos bőr, vörös haj: mindig leég, nem barnul le (saját védelem 5 perc)

II. Világos bőr, szőke haj: gyakran leég, kicsit barnul (saját védelem 10 perc)

III. Enyhén barna, kreol bőr, világos barna haj: ritkán ég le, hamar barnul (saját védelem 15 perc)

IV. Barna bőr, sötétbarna vagy fekete haj: szinte soha nem ég le, gyorsan és mélyen barnul

V. Sötét bőrűek (pl. indiánok, spanyolok…) szinte soha nem ég le, mindig lebarnul, nagyon pigmentált

VI. fekete bőrűek


Magyarország lakosságának többsége a II-III-as típusba tartozik

Fényvédelem


A fényvédő faktor (angolul SPF=Sun Protection Factor) azt adja meg, hogy az adott faktorszámú naptejet használva mennyiszer több időt tartózkodhatunk a napon, anélkül, hogy leégnénk. Ez a szám csak az UV-B sugárzással szembeni védőhatásról ad információt, a szintén káros UV-A sugárzással szembeni védelemről nem nyújt tájékoztatást.

A bőr saját védelme mellett napozással tölthető idő x a használt naptej faktorszáma = maximálisan, leégés nélkül a napon tölthető idő. Nézzünk egy példát! Ha 20-as faktorszámú naptejet használva 10 percet tartózkodsz a napon leégés nélkül, akkor 20 x 10 perc, vagyis 200 percnyi időd lesz a napon leégés nélkül. Ez az idő nem hosszabbítható meg azzal, hogy újra bekened, sőt néha még ehhez az időhöz is újra be kell kenned magadat, ha idő közben vízbe mész vagy izzadsz, esetleg ruhát vettél. Ugyanis ezek mind leszedik a naptejet.

A naptej is megromlik idővel. Idővel elveszíti hatékonyságát, megavasodhat és gombák is elszaporodhatnak benne, ezért ne használd a tavalyi krémedet.

Az ajkunk védelme is fontos, sokan elfeledkeznek róla, pedig ott is sérülhet a bőrünk. Megelőzésként használjunk fényvédőt is tartalmazó ajakbalzsamot


A leégés veszélyei


A leégés fokozza bizonyos bőrbetegségek kialakulásának kockázatát. Ilyenek bizonyos fertőzések, a bőr korai öregedése és a bőrrák.


A bőr korai öregedése


A bőröregedés kiváltásában és korai jelentkezésében a legfontosabb tényező az UV sugárzás. Az arcbőr öregedésének 80%-áért a napsugárzás tehető felelőssé. A maradék 20 % a természetes öregedés, genetikai adottságok és egyéb életmódbeli szokások számlájára írható. Ha nem alkalmazunk fényvédelmet, akkor a méregdrága ránc elleni kozmetikumokra költött pénz is puszta pazarlás. Nem is beszélve a szolárium okozta tudatos és drága bőrrongálásáról!

Tehát NE szoláriumozz! Szoláriumozáskor a normál napozáskori UVA dózis többszöröse éri bőrödet ráadásul egész évben! 30 perccel a napfényre menetel előtt már használjuk a fényvédő krémet Fényvédelmet ne csak napozáskor, hanem egyéb tevékenység, mint a séta, vásárlás, kertészkedés közben is alkalmazzunk!

A napozás vagy szolárium okozta ismétlődő leégések felgyorsítják a bőr öregedési folyamatait, ezáltal bőröd idősebbnek fog kinézni.

Az alábbi elváltozások alakulhatnak ki.

  • A kötőszövetek meggyengülnek, ez csökkenti a bőr erejét és rugalmasságát.

  • Vékonyabb lesz a bőr.

  • Mély ráncok alakulnak ki.

  • Száraz, durva lesz a bőr.

  • Finom piros vénatágulatok alakulnak ki az orcán, az orron és a fülön.

  • Szeplők jelentkeznek, elsősorban az arc és a váll területén.

  • Nagy barna foltok lesznek az arcon, a kézfejen, a mellkason és a háton.

  • Fehér foltok alakulnak ki a lábszárakon és a karokon.

Leégés

Bőr öregedése leégés miatt
Leégés

A napfény okozta leégés égési sérülésnek számít! Lehet I-es és akár II-es fokú is, kezelni is ennek megfelelően kell. Sokat segít a hűtés, hűs zuhanyozás, borogatás, vagy enyhe esetben, hidratáló jellegű napozás utáni ápoló, vagy testápoló gyakori alkalmazása. Az élet során elszenvedett napfénykárosodás összeadódik, vagyis felhalmozódik. Tehát a már gyermekkorban megégett bőrnek nagyobb esélye van a felnőttkori megbetegedésekre, kozmetikai problémák kialakulására, ráncosodásra, a bőr különböző daganatos megbetegedéseire. Nem is gondolnánk, de a bőrünk emlékszik!


Fertőzésveszély


Súlyosabb esetben a kiszakadt hólyagok elfertőződhetnek.


Bőrrák


A leégést okozó erős napfény, károsítani tudja a sejtjeinket. A bőrsejtek károsodása időnként bőrrákhoz vezethet. Bizonyos típusú bőrrákok kicsik és úgy tűnnek, mint egy seb, amely vérzik, ezt követően var képződik rajta, ami begyógyul, majd újra vérezni kezd.

A melanoma esetében egy már meglévő anyajegy megváltozik, vagy egy új, gyanús külsejű anyajegy alakul ki. A melanoma egy másik típusa sötét, lapos foltként jelenik meg, ami idővel még sötétebbé válik, megnő.


Vigyázat! A tapasztalat szerint a fényvédő krémet használók a védelem tudatában sokkal többet tartózkodnak a napon anélkül, hogy újra bekennék magukat vagy ruhát vennének fel, ezáltal jóval nagyobb sugárzásnak vannak kitéve.

11 megtekintés0 hozzászólás